تاریخ انتشار: ۰۶:۱۳ - ۱۳ آذر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۳۶ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

خداحافظی با دوربین‌ها و بازرسان آژانس/ خروج از پروتکل الحاقی چه تبعاتی دارد؟

طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» به تایید شورای نگهبان رسید و دولت رسما به خروج از پروتکل الحاقی NPT مکلف شد. نمایندگان مجلس در حالی از تصمیم خود دفاع می‌کنند که به ظرفیت این قانون برای تنش افزایی در منطقه و ایجاد نوسانات اقتصادی در کشور واقفند.

خداحافظی با دوربین‌ها و بازرسان آژانس و سلام به تنش جدید در منطقه/ خروج از پروتکل الحاقی چه تبعاتی دارد؟

رویداد۲۴مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۱۱ آذر به کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» رای داد که در صورت طی مراحل قانونی و اجرای آن، محدودیت‌هایی بر سر بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران وضع خواهد شد.  ۲۵۱ نماینده مجلس به کلیات این طرح رای مثبت داده‌اند، شورای نگهبان روز گذشته آن را تایید کرد و رئیس مجلس آن را برای اجرا به رئیس جمهور ابلاغ کرد.

دولت بر اساس ماده شش این قانون موظف است که در صورت «عدم اجرای کامل تعهدات کشور‌های ۱+۴ در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع موانع صادرات و فروش نفت ایران دو ماه پس از تصویب این قانون، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند»

مخالفت دولت با طرح ضدبرجامی مجلس

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران معتقد است خروج از پروتکل الحاقی دردی از کشور دوا نمی‌کند. او گفته: اجرای پروتکل الحاقی هیچ مشکلی را در روند برنامه غنی‌سازی ایجاد نمی‌کند، اما عدم اجرای آن باعث تردید و ابهام نسبت به برنامه هسته‌ای ایران خواهد شد.

سخنگوی دولت نیز در واکنش به تصویب این طرح در مجلس گفته: مجلس نمی‌تواند درباره موضوعاتی مثل برجام وارد شود و این موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است.

علی ربیعی در یک نشست خبری سخن گفت که تلویحا از شورای نگهبان خواسته که این طرح را رد کند چرا که مفاد این طرح شامل افزایش غنی‌سازی و عدم اجرای پروتکل الحاقی، «کمکی به لغو تحریم‌ها نمی‌کند»

با این وجود طرح مذبور دولت را مکلف به خروج از پروتکل الحاقی خواهد کرد و حتی عدم اجرای این قانون نیز مستوجب تعقیب قضایی خواهند بود.

طی دو روز گذشته و طرح موضوع خروج از پروتکل در پی ترور محسن فخری زاده، بازار واکنش منفی خود را نشان داده و قیمت ارز و طلا بار دیگر روند صعودی پیدا کرده است. بسیاری از ناظران معتقدند چه ترور فخری زاده و چه طرح مجلس برای خروج از پروتکل الحاقی، چیزی جز سنگ اندازی جلوی پای دولت در ماه‌های باقیمانده به انتخابات ریاست جمهوری نیست. ماه‌هایی که با روی کار آمدن دولت بایدن می‌تواند فرصت طلایی دولت برای از سرگیری مذاکره با آمریکا باشد.

به عقیده جواد ظریف وزیر خارجه عده‌ای در کشور نگران انتخابات ریاست جمهوری‌اند و رسما به آمریکا گرا می‌دهند که با دولت روحانی نمی‌تواند به توافقی برسد و عمر این دولت رو به پایان است. شواهد و قرائن حاکی از آن است که طرح مذبور در مجلس نیز بخشی از سناریوی گرا دادن این جریان به دشمن برای جلوگیری از برقراری مجدد کانال‌های ارتباطی است.

دولت معتقد است خروج از پروتکل الحاقی هم به اندازه خروج از پیمان منع اشاعه سلاح هسته‌ای، پیام روشنی برای آژانس دارد و آن اینکه ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است. ادعایی که سال‌ها است از سوی غرب علیه ایران مطرح شده، اما ایران به استناد فتوای آیت الله خامنه‌ای رهبر کشور نگه داری سلاح هسته‌ای را «غلط» و استفاده از آن را «حرام» می‌داند.

مخالفان برجام این بار تنها به خروج از توافق هسته‌ای راضی نیستند و بعضا طرح خروج از پیمان منع اشاعه سلاح هسته‌ای را هم مطرح کرده اند. طرحی که به گفته محمدعلی محسنی بندپی درمجلس هم عنوان شده، اما رد شده است.


بیشتر بخوانید:آنی ور آنی تایم !/ مجلس یازدهم با خروج از پروتکل الحاقی به دنبال چیست؟ (فیلم)


خروج از پروتکل الحاقی زمینه‌ساز تنش افزایی در منطقه

محسنی بندپی نماینده مجلس درگفتگو با رویداد ۲۴ گفته با بیان اینکه حتی بحث خروج از ان پی تی در ابتدا مطرح بود، اما در طرح نهایی گنجانده نشد.

محسنی بندپی در مورد اینکه آیا خروج از پروتکل الحاقی کمکی به پیشبرد اهداف ایران میکند یا خیر؟ گفته: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اصل بی‌طرفی را رعایت نکرده. زمانی که بقیه طرف‌ها از برجام خارج شدند، آژانس از حق ایران دفاع نکرد. او اذعان کرده که خروج از پروتکل زمینه‌ساز تنش افزایی در منطقه است.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه شاید این مصوبه به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید گفته" شنیده‌ام که برخی کشور‌های همسایه و دوست از جمله چین و ترکیه از این تصمیم مجلس ناراحت شده‌اند و نگرانند که این طرح در منطقه تنش ایجاد کند. با این حال اگر قرار است تنشی برای ایران باشد و زندگی  برای مردم ایران سخت باشد، خیلی بی انصافی است که این سختی‌ها را به مردم خودمان تحمیل کنیم، تا مردم کشور‌های دیگر که آن‌ها هم پای پیمان را امضا کرده‌اند در آرامش کامل باشند و اگرچه از برجام خارج شده اند ما فشار را بر خودمان مضاعف کنیم.

محسنی بندپی درباره طرح مجلس گفته: به همین خاطر مجلس یک قدم به جلو رفت که پیامی به کشور‌های عضو برجام و به کشور‌های همسایه که به طور غیر مستقیم به کشور‌هایی که از برجام خارج شدند حمایت می‌کنند، بدهد که اگر پای تعهدات‌تان برنگردید ایران هم از این به بعد بیش از این آرام نخواهد بود.

اگرچه دولت رسما مخالفت خود را به این مصوبه اعلام کرده و گفته تصمیم گیری در رابطه با برجام جزو حقوق مجلس نیست و وظیفه شورای عالی امنیت ملی است، اما به نظر می‌رسد نمایندگان دولت در جلسات کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره طرح «اقدام راهبردی لغو تحریم ها» حضور فعالانه‌ای داشته اند.

محسنی بندپی می‌گوید:  یکی از مشکلات نماینده‌ها این بود که شاید ددلاین تعیین شده زمان محدودی باشد و عملا دولت توان اجرای این تعهد را نداشته باشد و تناقضی بین مصوبه مجلس و عملکرد دولت به وجود بیاید، اما نماینده دولت گفت مشکلی وجود ندارد و مجلس اگر مکلف کند از فردا شروع می‌کنیم.

نماینده مجلس: نظر دولت نسبت به طرح رفع تحریم‌ها مثبت بود

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز حضور نمایندگان دولت در جلسات کمیسیون را تایید کرده و به رویداد ۲۴ گفته: ساعت‌ها جلسه با حضور دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه، وزارت دفاع و معاونت پژهشی مجلس برای بررسی این طرح برگزار شده است. این طرحی نبوده که صرفا با رای کمیسیون امنیت ملی ارائه شده باشد. نظر آقایان در دولت هم نسبت به طرح مثبت بود، اما اینکه بعد از تصویب طرح یک سری دستگاه‌های دولتی حرف دیگری می‌زنند، دور از انصاف و منطق است.

او در مورد نظر دولت درباره این طرح و اینکه دولت اعلام کرده مجلس حق تصمیمگیری درباره خروج از پروتکل الحاقی را ندارد گفته: طرح مجلس در جلسات کمیسیون امینیت ملی و سیاست خارجی با حضور نمایندگان دولت بند به بند بررسی شده و نظر آن‌ها مثبت بوده است.

حیدری در مورد اینکه آیا نمایندگان دولت رسما طی این جلسات ابراز موافقت کرده بودند گفت: ما نظر آن‌ها را از این جهت گرفتیم که آیا توانایی غنای ۲۰ درصد با این میزان خواسته شده یا توانایی افزایش سانتریفیوژ‌ها را دارند یا خیر و تاثیر تصویب این طرح از نظر دیپلماسی هم بررسی شده و ارزیابی این بود که مشکلی ایجاد نمی‌کند و خوب است.

اینکه خروج ایران از پروتکل الحاقی چه اتفاقی خواهد افتاد سوالی است که شاید پاسخ آن چندان خوشایند نباشد.  حیدری می‌گوید با اجرای این قانون نظارت‌های آژانس ذیل پروتکل الحاقی برچیده خواهد شد. او گفته: در چارچوب پروتکل تمام تاسیسات هسته‌ای کشور ما هم به صورت آنلاین و با نصب دوربین‌های آژانس زیر نظر قرار گرفت. مهمتر اینکه بازرسان تنها دو ساعت قبل از بازرسی به مسئولان ما می‌گفتند و برای بازدید به ایران می‌آمدند و هر سایتی را می‌خواستند بازدید می‌کردند.

اگرچه این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است قانون جدید «صلح آمیز» است و به معنای خروج ایران از  NPT نیست، اما با خروج از پروتکل «قاعدتا همه این‌ها (دوربین‌های نظارتی) تعطیل می‌شوند و چنانچه اروپا در چارچوب پروتکل تحریم‌های نفتی و هوایی و ... را بردارد، ایران به همکاری با آژانس ادامه می‌دهد؛ اگر نه بعد از تصویب این قانون ظرف یک ماه همه بازرسی‌های آژانس متوقف خواهد شد.»

به گفته حیدری بر اساس بندی از این قانون هر شخصی از اجرای آن استنکاف کرد قطع و یقین بین ۳ تا ۲۰ سال زندان دارد. این طرحی متفاوت از طرح‌های دیگر است و الزام قانونی دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
10
7
سنگ بزرگی است نشانه نزدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
البته این سنگ روحانی و خاتمی گذاشتن تو دومن ما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
0
1
یک ادم های خود منافع لجباز باند باز با کمک شورای نگهبان منتصب مجلس شدند و با ندانم کاری روزگار مردم را سیاه تر می کنند
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
9
17
خروج از پرتوکل هیچ تبعاتی ندارد که هیچ خیلی هم خوب است، امروز دنیا از محاوره و تجارت وتبادل دانش ویا توریستی از هر زمان دیگری امنیتی تر و حساس تر است اول بلحاظ تعداد جمعیت دوم کمبود غذا سوم دارو و وجود بیماری چهار منابع بطور کلی تر طبیعی و معدنی و از همه مهمتر منابع انسانی وفرهنگ، در هر مراوده ای اگر در جهت رشد وتکمیل این مولفه ها نباشد ضرر حساب میشود حالا اقایان سیاسی هر کدام اهداف فردی وگروهی دارند واقعا تشنج ایجاد میکنند که چه وچه نگران نباشید امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند این کلام اسمانی از رهبر ما بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
8
22
آفرین به مجلس و شورای نگهبان
با این برجام پدرمون رو دراوردین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
7
21
درود بر شرف نمایندگان مجلس که با تصویب طرح راه را برای خیانت خیانتکاراندولتی بستید والان روحانی از ترس دادگاه چرب زبانی میکند و خودش را آدم فهیم نشان میدهد و میگوید ما کشور را میفروشیم اگه پیروزی عاید سد مال شما ای روباه مکار حیا کن.
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
5
16
این تصمیم بعلاوه خروح از ان پی تی بایستی فورن بعد از خروج انریکا از برجام گرفته می شد و این تصمیم هم دیر گرفته شد و هم باید باخروج از ان پی تی کاملش میکردن نتیجه ی خروج در بدترین شرایط از این زمان بدتر نمیشود که ملت سفره غذایشان بزچیده شده البته منهای بعضی ها که از این اشفته بازار حسابی سود کردند و دین و ایمان نداشته رو به حراج گذاشتن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
1
0
دوباره میخوان با ایجاد مذاکرات به خواستهای خودشون برسن بهترین کار خروج از پرتکل بود البته اکه عملی بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
1
0
در این هفت سال فراتر از پروتکل الحاقی و یک رژیم بازرسی منحصربه فرد ویژه ایران از تمام تاسیسات هسته ای و ازمایشگاههای دانشکده ها نظارت شد و حتی با دانشمندان هسته ای نیز مصاحبه شد، یک. وظیفه اژانس بین المللی هسته ای در مقابل این همه تعهدات بازرسی ایران و گزارشات مثبت درباره برنامه صلح آمیز هسته ای چه بود، ایا بجای عادی شدن پرونده ایران در اژانس، گزارشات اژانس به عنوان تکمیل کننده گزارشات موساد، باعث ترور دانشمندان هسته ای نشد و دوم، با این رژیم انحصاری بازرسی، تحت پدر و مادر تحریمها، جد و جده تحریمهای امریکا قرار نگرفتیم، وظایف اژانس در مقابل عضویت ایران چیست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
1
0
به نظرمن این طرح حداقل کاری که میکنه ازکشتن دانشمنهای مملکتمون جلوگیری میکنه واز ادامه وادادگی دولت وکابینه اش جلوگیری میکنه
وطن دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
1
0
به بظرم باید قبل ازاجرای مصوبه اول ریشه ی لیبرالهای غربزده ووابسطه روسوزاند ومصوبه راباجدیت ودقت تمام اجراکرد اب که ازسرگذشت چه یک وجب چه صدوجب خلاصه اش اینه که خفه میشی ماکه اب ازسرمون گذشته پس اگه قراره ماغرق بشیم بذار غربیا واین ترسوای داخلی هم غرق بشن بی انصافا ای ای ا،به مردم خودشون هم رحم نمیکنند بی وجدانا دیگه چرا ارزاق مردمو احتکار میکنین نکنه دینتون هم فروختین
ابراهیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
1
1
اولا درود میفرستم بر نمایندگان غیور که چنین تصمیم شجاعانه ای رو گرفتن، ثانیا کسانی که مخالف این طرح هستند، بیان بگن این چند ساله که پروتکل الحاقی رو اجرا کردیم چه چیزی به دست آوردیم؟! الآن که داخلش هستیم چه گلی به سر ما زده که با خروجش اینقدر دولتیها آه و ناله میکنن!!!!!!
سربازلشکر۱۶قدس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
1
1
چرا اینقدر دیر؟باید هم زمان با خروج آمریکا،یا حداقل بی کفایتی طرفهای اروپائی خبرچینی بعضی از بازرسان نمایندگان انرژی هستی،سریع بایدخارج میشدیم،افسوس که دولت تدبیر وناامیدی داریم،وترسو،دم مجلسیها گرم،خلاصه ای اختلافات با اصلاح طلبان مجلس رامجبور به این کارکرد،شاید اگر دولت دیگری بود،مجلس هم تر........میشد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
1
1
با درود بر تمامی۲۵۱ نفری که به این مصوبه رای دادند به خدا هیچ اتفاقی برای مردم جز رفاه نمی افته ....دولت فقط برای چباول کردن خودش نگران است........مجلسی ها واقعآ خدا قوت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
1
1
آفرین به نمایندگان مجلس با این طرحشون کاش این کار در همان روزهای ابتدایی مجلس گرفته می‌شد ولی باز هم خدا رو شکر از نمایندگان انتظار داریم بر اجرا و تا اجرای کامل و هر چه سریعتر آن نظارت داشته باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
1
1
دولت عزیز شما نگران تنش نباش ان شالله دولت انقلابی و جوان آینده خودش به نحو احسن چالش ها رو جمع می کنه. شما و دارو دستتون لطفا چمدان هاتونو ببندید وقت خداحافظی فرا رسیده. برجام هم بخوره تو سرتون. سوغات ببریدش خونه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
1
1
موقعی برجام اهمیت داره که همه طرفها به آن پایبند باشند در آمریکا ما بایک شخص روبرو نیستم بلکه بایک سیستم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
1
1
خروج خیلی خوب است اگر قرار است نفس راحت بکشیم برای کل ملت‌های والاترسیدن بدبختی ببار میاورد و خائنین وبزدلان وطن فروشان بدانند این مملکت همچون فخری زاده زیادی دارد که هیچ وقت خون پاک شهداء از یادشان نمی رود مسوولان مواظب ستون پنجم داخلی باشید
میکائیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
1
1
من هم نظرم اینه که این تصمیمات خیلی زودتر باید گرفته میشد ولی جلوی ضررو از هر جا بگیری منفعته.
تصمیم به جا و خوبی هست و یه تو دهنی به ترور دانشمند هسته ایمون هست که بفهمن با اینکار نه تنها کارو متوقف نکردن بلکه یه دلیلی هم که چرخهای دانش هسته ای سریعتر بچرخه.
در کل من به عنوان فردی ازین مملکت کاملا با این تصمیم موافقم و با همه پیامداش قبولش دارم.
عی
|
United States of America
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
1
1
خدا آخر عاقبت این ملمگت را خودش حفظ کنه آقایانی که با ده هزار رای به مجلس رفته اند و دارن عقده های مناظره انتخاباتی ا بر سر ملت خالی میکنند نمیدانم چرا پزرگانی که هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب در صحنه بودن و تعهد قلبی به این انقلاب دارن چرا جلو این آقایان را نمگیرن که بعد پشیمانی سودی نخواهد داشت چون این انقلاب با خون چمران ها باکری ها و همت ها ووووو....به بار نشسته الان بدست کسانی تصمیم گیری میشود که نه قبل از انقلاب شکنجه و زندانی شد ه اند و نه بعد از انقلاب در جبهه ها زحمت کشیده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
1
1
وقتی این همه تشکیلات نطنزنتواندویاحق برآوردمایحتاج نیازهای داخلی نتواندبدهدیااینکه حق استفاده ازآن برای رفع اورانیم مایحتاج کشورنمیتوانیم استفاده کنیم ماندن دربروتکل چه سودی برای کشوردارددولت آقای روحانی ده سال نتوانست غربیهارامتقاعدوهرانگلی که آمدورئیس جمهورآمریکاشدبدلخواه خودش هرغلطی دلش خواست کردماندن ماچه سودی عایدملت کرده است حال که مجلس ازحق طبیعی مادرسازمان ملل دفاع میکندهمه چماق بدست درون کشورصف آرایی میکننددرودبرمجلس شجاع
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
1
1
سلام
همین درسته با دشمن باید قاطع برخورد کرد این چیزی بوده که رهبر داره تاکید کرده اما کو گوش شنوا و عاقل دشمن الآن از ابهت ما وحشت دارد واگر ما ما این اقتدار را از دست دهیم دیگر هیچ نداریم والسلام
علیرضا علی کرمیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
1
0
عزیزان من دربرابر گربه باید سگ شد نه موش سالها فرصت سوزی شده وایران روزبه روزضعیف وضعیف تر وبیچارگی ملت بیشتروبیشتر چرابعضی ها هنوز هم خوابند!!!!!!!!!!!!!
دندان فاسد بایددورانداخته شود لطفاباتوجیهات واهی خودتان ودیگران را فریب ندهید
،⁦
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
1
0
بنده هم باتصمیم مجلس موافقم،آخه چرابایددشمن ازلحظه به لحظه برنامه هسته ای باخبرباشه،اینجوری بدترسواستفاده می کنندوبه ترورهاشون ادامه میدن.مرگ برآمریکا،مرگ براسرائیل،زنده بادنظام مقدس جمهوری اسلامی ایران،لعنت برخائن وخیانتکار
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
1
0
مادامیکه دشمنان ایران (که البته تعداد آنها در داخل کشورخیلی بیشتر است) احساس کنند مسئولین ترسو و بزدل و دنیا پرست در راس کار هستند فشار بیشتری وارد خواهند کرد اما خوب میدانند حتی اگر آتش افروزی کنند دود آن به چشم خودشان هم خواهد رفت . از این دولت فقط رنج و ناراحتی نصیب مردم شده و امیدی به کارایی کلیدهای زنگ زده نیست . در تمام طول تاریخ این غیرت و شجاعت ایرانیان بوده که باعث عقب نشینی دشمنان شده . آرزومندیم دست مزدوران اسراییل و آمریکا در هر مقام و مسئولیتی هستند زودتر قطع شود .
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
1
0
اقدام خروج از برجام بسیار منصفانه و منطقی است و حیف که خیلی دیر این تصمیم گرفته شد، درعین حال ان شاء الله که هرچه زودتر با قاطعیت اجرابشه
آرش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
0
1
مجلس بزرگترین حماقت رو در تصمیم گیری داشته است . دوران شعار سالهاست فتیله اش پایین کشیده شده و این گونه تبلیغات جز بدبختی بیشتر ملت و دادن امتیازات بیشتر به غربی ها ختم خواهد شد . آقایان تمامی مواد اولیه ما از غرب میاد حتی آن لباسی که الان به تن دارید
یزدان توخته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
1
0
دمتون گرم اگه به حسن سوییچ ساز بود چهار سال دیگه کشور رو معتل بایدن میکرد به خدا اگه دستم به حسن و جهانگیری و ابتکار و لاریجانی ها و ظریف می رسید سرشونو مثل سگ می بریدم باز حیف سگ که حیونی وفا دار است نه مثل این وطن فروشها
امیر
|
United States of America
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
1
0
ادامه برجام بی خاصیت مشکل افرینیش به مراتب بیشتر از خروج از پروتکل الحاقی هست. تحریمی که دیگر نمانده انجام نداده باشند. اگر زیر بند هفت سازمان ملل هم برویم الان کره شمالی هم زیر بند هفت هست اما بخاطر قدرت نظامی و هسته ایی کاریش نمی تونن بکنن. اینم بگم اتفاقا با اجرای برجام و توافقاتی از این دست در موضوعات دیگر احتمال وقوق درگیری به مراتب بیشتر از زمانی هست که قدرت موشکی و اتمی داشته باشی. اگر هی با توافقات بی معنی بی فایده دسته خودمون رو کنیم خیال انهارا برای حمله به ایران و اینکه توانی برای پاسخ وجود نداره مطمن میکنیم. راه حل تحریم همان کاریست که در زمینه بنزین کردیم.
محسن بهرامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
0
0
هرگز سعی نکنید کسی رو که خودشه رو به خواب زده بیدارش کنید
چون دوست داره خواب ببینه
فرصت طلایی از سر گیریی مذاکره با سگ زرد
بازار آشفته. دزدیدی.دلار۴۲۰۰.بورس.واگذاری الکی.
اینارو فقط توی خواب میشه جفت و جور کرد
اسماعیل نوغانچی صالح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
1
2
فعلا به لطف برجام تمامی تحریمها در تمامی کشورها بر علیه کشور ما به لطف دولت امید ندبیر برقرار هست و فعلا از جیب مردم کشور را به سقوط اقتصادی کشانده اند
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
1
0
آفرین به مجلس و شورای نگهبان ما مردم پشت مجلس هستیم با دشمن نمیشه با ترس و التماس روبرو شد باید محکم ایستاد تا دشمن حساب کار دستش بیاد و دیگه نخواد زور بگه بهمون ، ضمنا جنگ هم نخواهد شد خدا باماست
مجید محاوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
1
0
چرا نام جنگ میاد حضرات میترسند الان که نوبت آنها شد و آقازادهای آنها. ما می‌جنگیم از حادثه به خود لرزند کاخ نشینان ما خانه بدوشان غم سیلاب نداریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
2
2
قطعا یقینا تبعاتش از برجام به مراتب کمتر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
1
1
چه از برجام. خارج شویم و یا در آن بمانیم. هرگز گشایش اقتصادی ایجاد نخواهند کرد آمدن آمریکا به برجام. برای گشایش اقتصادی ایران نیست بلکه ب ای بردن پرونده هسته ای به شورای امنیت و اقدامات ستمگرانه است..و دولت روحانی در این ۸ سال با توقف پیشرفت هسته ای و موشکی و فضایی.قدرت دفاعی و جانه زنی ایران را نابود کرد.و بهترین خدمت را به آمریکا و اسرائیل کرد.
amir
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
0
1
عجیبه اینهمه اظهار نظر بدون اختلاف انشاء واقعاً چه میکنه این گازانبر
نظرات شما
پیشخوان